Перші кроки у QA — поради початківцям

3 вересня
Георгій Стоілков, Senior QA Manager, DataArt, Софія
Перші кроки у QA — поради початківцям
Георгій працює в IT вже десять років, він займався впровадженням і оптимізацією процесів у декількох компаніях, а чотири останні роки керує багатонаціональними командами QA.

Для багатьох людей, які прагнуть в IT, QA виглядає найпростішим шляхом входу. До того ж безліч шкіл і курсів пропонують доступні тренінги, розраховані на різні рівні початкової підготовки. Однак мій досвід показує, що реальність не завжди відповідає очікуванням, і це загрожує розчаруванням через втрату часу і грошей.

Тому мені здається, що всім, хто думає про кар'єру в QA, корисно ознайомитися з деякими важливими етапами становлення у професії.

1. НАВЧАННЯ

Перший крок — пройти курс навчання, причому не так важливо, будете ви вчитися офлайн чи онлайн. Хороший курс може дати базові знання основних процесів і методів тестування, початкові навички програмування, роботи з базами даних і тестовою документацією. Не можна виключати, що вже на цьому етапі ви зрозумієте, що ця професія вам не підходить — багатьом з тих, хто записується на курси, процес здається надто складним або не дуже цікавим. Щоб не витрачати час даремно, варто заздалегідь проаналізувати власні мотиви. Ви вирішили піти у QA виключно заради грошей, через бажання до змін чи інтерес до технологій? Добре, якщо мотивація є комплексною та заснована на поєднанні цих факторів.

2. СПІВБЕСІДА

Приготуйтеся до довгої низки складних співбесід, яка чекатиме на вас після отримання сертифікату про проходження курсу. Дуже важливо не втратити мотивацію після кількох невдалих спроб — отримувати відмови, особливо спочатку, абсолютно нормально, це не має вас зупиняти. Під час інтерв'ю не соромтеся поставити найголовніше запитання: “Як ваша компанія може допомогти моєму професійному розвитку?”. Якщо на новому місці ви знайдете наставника, якому зможете довіряти, ваш шлях у професію стане набагато легшим і цікавішим.

3. ПЕРША РОБОТА АБО СТАЖУВАННЯ

Зазвичай привабливість компанії як першого місця роботи або стажування визначається її популярністю та масштабом. Але насправді набагато важливішим за репутацію є питання, чи знайдеться там наставник, який вам підійде. Протягом усієї кар'єри я отримував кращі результати, коли поруч був хороший керівник, здатний мотивувати, направляти та ставити правильні задачі. Досвідчений ментор або менеджер може вказати потрібний шлях, а іноді вивести із зони комфорту, посприявши вашому розвитку.

4. ЗАРПЛАТА: ОЧІКУВАННЯ ТА РЕАЛЬНІСТЬ

Буде добре з самого початку дивитись на власні фінансові перспективи реалістично. Дивіться на першу роботу або стажування як на інвестицію у власне майбутнє, заради якого ви готові піти на компроміс щодо оплати та умов праці. Якщо ви зацікавлені у QA тільки тому, що там, як ви чули, добре платять, майте на увазі: спочатку вам, можливо, доведеться працювати за мінімальну зарплату. Все може змінитися, тільки коли ви наберетеся досвіду.

5. ВІД КОНТРОЛЮ ДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ

Хоча всі курси обіцяють підготувати вас до роботи у сфері Quality Assurance, вчать там лише Quality Control. Перехід від QC до QA зазвичай вдається зробити тільки через рік-два практичної роботи. На жаль, у більшості навчальних програм відсутнє правильне визначення поняття якості та способів її забезпечення. Тренінги та курси здебільшого орієнтовані на технічну сторону роботи, але на наступному етапі доведеться зрозуміти, що QA — це набагато більше, ніж просто тестування програмних продуктів.

6. УВАГА ДО ПРОЦЕСІВ

Чим більше досвіду ви напрацьовуєте, тим краще розумієте, що забезпечення якості — точно не складання списку дефектів. Стає очевидно, що поняття Quality впливає на кожного незалежно від його ролі в організації, а його аналіз перетворюється на спосіб мислення. Роль QA фахівця полягає в тому, щоб всі співробітники компанії дотримувалися правильного набору процесів, які дозволяють у результаті створювати якісний продукт.

Ідеться не лише про тестування: важливо, як збираються та пишуться бізнес-вимоги, як відбувається процес розробки, як виглядає керівництво користувача тощо. Я раджу не боятися просити про зміни в будь-яких процесах, якщо ви вважаєте, що вони негативно позначаються на якості результату.

7. ФОРМУВАННЯ ЯКІСНОГО МИСЛЕННЯ

Незважаючи ні на що, поняття якості залишається суб'єктивним. Як би ми не старалися оцінити його за допомогою формальних метрик, таке покриття є можливим лише до певної межі. Наприклад, клієнт може бути незадоволеним керівництвом користувача, хоча ніяких помилок у ньому немає.

Саме тому кожен QA має намагатися вибудувати так зване “якісне мислення”, як для себе самого, так і в масштабах всієї організації. Коли всі колеги усвідомлюють, що якість залежить не лише від команди QA, його рівень у розробленому вашою організацією програмному продукті незмінно підвищується. Якщо хоча б одна людина нехтує якістю (не має значення, це буде CEO, бізнес-аналітик, розробник чи маркетолог), досягти позитивного результату буде дуже складно.

Я працюю у QA вже десять років і можу впевнено заявити: я люблю те, чим займаюся. З роками я зрозумів, що, доклавши зусиль і проявивши завзятість, можна надбати будь-які технічні знання та навички. Це дозволить легко і швидко увійти у сферу QA і добре в ній розібратися. Але все змінюють побудова “якісного мислення” та перехід від QC до QA — саме на цьому етапі робота перетворюється на справжню пристрасть.