Скажи “Дякую”. Як працює внутрішня TYPs-система DataArt

3 жовтня 2019
Скажи “Дякую”. Як працює внутрішня TYPs-система DataArt
Вісім років тому в DataArt придумали спосіб подякувати колезі за допомогу, що виходить за межі професійних обов'язків.

Тоді в нас з'явилися TYPs (Thank You Points), які ми надсилаємо один одному та обмінюємо на корисні речі або приємні сувеніри: від листівок і гумових качечок до рюкзаків і кава-машин. Подяки є виключно добровільними, не мають відношення до рейту або бонусів і дозволяють передати “дякую” в будь-який офіс компанії без втручання менеджерів.

Ми вирішили розібрати, як працюють “тіпси” та чим вони відрізняються від балів, які зазвичай нараховують працівникам IT-компанії.

НАВІЩО МИ ЦЕ ПРИДУМАЛИ

У DataArt будь-хто може запитати премію для колеги — це не прерогатива менеджерів або тімліда. Головне — пояснити мотив запиту. Зазвичай для цього перераховують, що саме людина встигла зробити для DataArt або наших замовників. Але ми вирішили, що цього не цілком достатньо. Хотілося, щоб з одного боку, подяка могла бути спрямована безпосередньо від колеги до колеги, з іншого — щоб вона не мала прив'язки до грошей.

 

Значок з астронавтом — один з сувенірів TYPs-системи — в Лондоні

Михайло Завілейський, глава глобального організаційного розвитку DataArt: “Ми не хотіли замінити бонуси нематеріальними заохоченнями, оскільки пам'ятали радянські часи з перегинами в бік грамот і дошок пошани. Однак ми завжди цінували взаємодопомогу та вдячних людей. Хотілося дати можливість висловити свою подяку колегам, незалежно від їхнього місцезнаходження, і так, щоб залишилися сліди в особистому профілі”.

Технічно проект ми реалізували власними силами. Наші розробники просто додали новий елемент функціоналу до внутрішньої системи Project Manager, де зібрані профайли всіх фахівців, які співпрацюють із DataArt.

Михайло Завілейський: “Ми намагалися підкреслити, що це саме людська подяка. Звідси й назва — Thank You Points, TYPs. Співзвуччя з “чайовими” говорило про те, що це не замість зарплати та бонусів, а виключно доповнення до них. І деяка іронія тут теж не здавалася зайвою, не хотілося, щоб люди обов'язково дякували один одному з серйозними обличчями”.

ЯК ЦЕ ПРАЦЮЄ

Надіслати TYPs можна через внутрішню систему Project Manager, де ми самі ведемо облік робочого часу, відправляємо повідомлення про відпустку або хворобу (тут же зібрана інформація про кваліфікацію, навички, освіту та пройдені курси). Тобто всі наші колеги користуються PM щодня, а писати листи або заходити в якусь спеціальну систему, щоб нарахувати TYPs, не потрібно.

Єдине, чого вимагає Project Manager, — вказати, за що ви дякуєте людини. Щоправда, як це сформулювати — особиста справа кожного, ніхто не стане перевіряти й уточнювати, чи правда, що колега з іншого проекту роз'яснив вам складний момент у легасі-коді або допоміг полагодити велосипед. Всі отримані подяки просто зберігаються у профілі адресата, їх може подивитися будь-хто з колег, авторизувавшись у внутрішній системі DataArt. У профілі зберігаються всі записи про отримані тіпси, ця інформація доступна всім і в певному сенсі говорить про репутацію колеги всередині DataArt.

Михайло Завілейський: “Коли я дивлюся чийсь профіль у PM, то TYPs records говорять багато про що”.

Проте, прагнути заробляти тіпси ніхто не зобов'язаний. Ми не змагаємося в їхній кількості та вважаємо, що можливість нарахувати бали іншому важливіше за можливість отримати їх самому.

ЗВІДКИ БЕРУТЬСЯ ТІПСИ

Колеги нараховують TYPs невеликими порціями, використовуючи один із трьох варіантів:

  • 1 бал — thank you;
  • 3 бали — thank you very much;
  • 5 балів — thank you very much indeed.

Для цього вони можуть скористатися власними балами, отриманими від інших колег або самого DataArt, а той, кому вони нараховані, обов'язково побачить, хто йому дякує. Компанія нараховує тіпси за виступи на конференціях, допомогу в організації заходів і написання статей для сайту або сторонніх медіа. Тобто за те, що співробітник був не зобов'язаний робити, але зробив за власною ініціативою.

Михайло Завілейський: “Ідея роздавати TYPs від компанії прийшла пізніше, коли захотілося дякувати вже за корпоративні зусилля, які, тим не менш, вимагають від колег індивідуального підходу, який ті проявляють “не за гроші”. І тут теж плюс у тому, що всі ходи записані”.

Крім того, будь-який новий співробітник у DataArt отримує на старті 4 TYPs, а по одному в місяць ми автоматично нараховуємо всім. Просто так.

ЩО ДАЮТЬ ЗА ТІПСИ

TYPs можна збирати та обмінювати на сувеніри у спеціальному розділі того ж Project Manager, у якому б із центрів розробки DataArt ви не знаходилися. Правда, сувеніри у різних локаціях можуть відрізнятися.

Рюкзак, павербанк і гумова качечка — найпопулярніші сувеніри системи

До 2016 року PR-менеджери в кожному місті вибирали сувеніри на свій смак. Загалом справлялися вони непогано, хоча від явних невдач при відсутності єдиного підходу ніхто не застрахований. Три роки тому ми провели ребрендинг, написали брендбук і стали приділяти велику увагу тому, щоб DataArt однаково сприймали в будь-якому місті чи країні та асоціювали з єдиним набором цінностей. Для підтримки цілісності бренду ми вирішили створити єдину колекцію сувенірів, залишивши унікальні предмети в окремих локаціях тільки як доповнення.

Для нас сувеніри є додатковим способом просування бренду з тривалим контактом. Логотип на сумці або футболці, які носять наші колеги, помічають їхні друзі та просто перехожі, правда, тут велика відповідальність лягає на нашу внутрішню дизайн-команду. Адже люди повинні ще й залишитися задоволеними тим, що вони побачили. Ми пишаємося, що, наприклад, футболки та світшоти з унікальними принтами, створені нашими дизайнерами, користуються стабільним попитом у всіх центрах розробки. Значить, ми залишаємося з колегами на одній хвилі.

АСОРТИМЕНТ

У TYPs-системі є три основні категорії сувенірів:

  • основна колекція, єдина для всіх центрів розробки;
  • локальна колекція;
  • gifts from a trip — сувеніри з відрядження.

Основна колекція

Ми подивилися статистику за всі роки існування тіпсової системи та з'ясували, які сувеніри користуються постійною популярністю. Так склалась основна колекція, до якої входять зарядний пристрій, термокружка, парасолька, футболка, світшоти, подушка для подорожей.

Локальні сувеніри

Уніфікація базового асортименту виявилася необхідним заходом, але ми цінуємо різноманітність, а від колег з різних країн надходили специфічні побажання. Тому ми додали нову категорію — local. Кожен центр розробки може додати по три сувеніри, спираючись виключно на локальний попит та інтереси.

Gift from a trip

Наші фахівці часто їздять у відрядження і часто (правда! Причому за власним бажанням) заходять у гості до центрів розробки DataArt, якщо під час відпустки опиняються в місті, де вони є.

Захопити сувеніри для колег дорогою туди й назад — хороша традиція, яку нам хотілося підтримати. Тож ми максимально спростили процес — бігти в магазин або переплачувати в аеропорту не потрібно, у спеціальній категорії є листівки/магніти з локальною символікою та додаткові “спеціалітети”: пряники у Воронежі, кава та шоколад у Львові, значок з корюшкою в Петербурзі, калебаси та вино в Буенос-Айресі.

ЯК ПОПОВНЮЄТЬСЯ КОЛЕКЦІЯ

Слідкують за поповненням колекції місцеві PR-менеджери в кожному офісі. Сувеніри вони замовляють невеликими тиражами, реагуючи на попит з боку колег.

Наприклад, зарядні пристрої та шоколад — хіти в будь-якому з центрів розробки — можна сміливо купувати з запасом. Футболки замовити заздалегідь великим тиражем неможливо — їх обмінюють на тіпси за попереднім замовленням, щоб надрукувати потрібну кількість відповідно до розмірів.

Ми постійно дивимось і на “купівельну спроможність” колег у конкретній локації: скільки балів у середньому вони встигли накопичити, чи є серед них люди з великою кількістю тіпсів, чи часто вони обмінюють їх на сувеніри та наскільки великим подарункам віддають перевагу. Так ми складаємо рекомендації щодо кількості сувенірів у різних цінових категоріях для кожного офісу.

ПОДАРУНОК КОЛЕЗІ

Якщо хтось хоче подякувати колезі зі свого міста, він може не лише відправити йому TYPs, але й самостійно вибрати сувенір. Причому, на відміну від самих балів, джерело яких відображається в PM, відправити подарунок можна анонімно — його просто передасть саппорт-менеджер.

КОЛЕКТИВНІ ПОКУПКИ

Колеги можуть скидатися тіпсами для спільних покупок. Наприклад, в офісі є PlayStation, але це не влаштовує фанатів XBox (або навпаки — в різних центрах розробки ситуації різні). У такому випадку вони можуть запустити кампанію зі збору балів на нову приставку. Як тільки необхідна кількість набереться, PR-менеджер замовить приставку. Якщо зібрати достатньо не вийде, бали повернуться назад.

У Любліні 467 TYPs зібрали на покупку PS4 Pro

ОБМЕЖЕННЯ

TYPs планувались, у першу чергу, як спосіб висловити подяку колегам. Можливість обміняти тіпси на сувеніри — приємна опція, але не основна мета. До того ж, ми не міжнародна торгова мережа та не збираємося нею ставати, у всякому разі в осяжному майбутньому. Тому в процесі розвитку всієї системи ми зіткнулися з низкою обмежень, які неминуче зустрінуться на шляху будь-кого, хто захотів би повторити цей досвід.

ДИЗАЙН

Кожен сувенір має відповідати брендбуку DataArt, але незначні відмінності у виконанні в кожному місті (або, принаймні, країні) цілком можуть бути. Ми не можемо замовляти сувеніри багатотисячними партіями та розподіляти по країнах. Це просто занадто складно — централізовані закупівлі передбачають складну логістику, спілкування з митницею, оренду складів. При цьому замовлення великих партій товару позбавило б нас можливості оперативно реагувати на зміни попиту. Проте відмова від таких спроб не дозволяє економити за рахунок знижок на оптові поставки.

ЦІНИ

Вартість сувенірів і послуг підрядників відрізняється від країни до країни. При цьому ми все ж змушені підтримувати баланс: оцінка сувенірів у балах, наприклад, в Україні та Великобританії не може відрізнятися на порядок. Але й однаковою вона навряд чи буде: в цьому випадку колегам із країн з відносно невисокими цінами довелося б переплачувати.

Ціна також залежить від тиражу замовлення. І якщо в якійсь локації один із сувенірів користується підвищеним попитом, його замовляють у більшій кількості, і в результаті ціна на нього знижується. Можливо, колегам із країн, де ціни вище, а офіси менше, доведеться пояснювати, чому в їхніх локаціях щось коштує дорожче.

ДОСТУП ДО ТІПСОВИХ СУВЕНІРІВ У ІНШИХ КРАЇНАХ

Нашим колегам доступні сувеніри тільки свого локального центру розробки. Тобто кияни не бачать асортименту Любліна або Софії. При цьому, коли фахівець опиниться в одному з цих міст, він зможе придбати місцевий сувенір, для цього достатньо змінити локацію в PM.

Це обмеження часто викликає подив колег, але ми не готові забезпечувати безперебійну доставку одиничних замовлень між локаціями. Це вимагало б налаштування системи логістики, і нам би довелося взяти на себе всі ризики, пов'язані з технічними накладками.

  • Україна, Remote.UA; Україна, Дніпро; Україна, Київ; Україна, Львів; Україна, Одеса; Україна, Харків; Україна, Херсон
    1 березня